Met de elektronische identiteitskaart kan u een document digitaal ondertekenen en uw identiteit bewijzen (authenticatie) op het internet. Om misbruik te vermijden zijn die mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een PINcode (Personal Identification Number) en een PUKcode (Personal Unblocking Key).
U krijgt de PIN- en PUKcode van je eID thuis toegestuurd wanneer u een nieuwe kaart aanvraagt.
Kent u de PIN- of PUKcode niet meer van uw identiteitskaart, vreemdelingenkaart of kids-ID? Werd uw PINcode geblokkeerd na drie foute pogingen? Dan kan u deze opnieuw aanvragen of laten instellen.
Procedure
Geen PINcode, maar wel nog je PUKcode
U kan de pin-code laten deblokkeren op de dienst Burgerzaken. Kom daarvoor langs tijdens de vrije inloop of maak een afspraak.
Geen PINcode en geen PUKcode
U kan langskomen op de dienst Burgerzaken om een nieuwe PIN- en PUKcode aan te vragen. Kom daarvoor langs tijdens de vrije inloop of maak een afspraak.
U kan ook zelf via ons eloket nieuwe codes aanvragen.
U kan ook zelf via FOD Binnenlandse Zaken nieuwe codes aanvragen.
Na aanvraag van de codes, worden de codes afgeleverd op het gemeentehuis binnen de 14 dagen. Als de codes op onze dienst zijn, ontvangt de aanvrager hierover een bericht.
Wat meebrengen
- Identiteitskaart (eID), vreemdelingenkaart of kids-ID.
- De codes, indien u die thuis per brief aankreeg.
Kostprijs
Deblokkeren van de PINcode op de dienst burgerzaken als u beschikt over de PUK-code: gratis.
Herdruk van de codes (via de dienst burgerzaken of online) en activatie: 10 euro.
Regelgeving
Gemeenteraadsbeslissing van 18 april 2024:
Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken dienst burgerzaken vanaf 1 mei 2024
Voor wie
Inwoners.
Indien u recent verhuisde is het mogelijk dat de codes nog toekomen op het gemeentehuis van uw vorige woonplaats in België.
Digitaal loket
Gerelateerde items
Contact
- Adres
- Kruisstraat 2 , 3390 Tielt-Winge
- Tel.
- 016 63 95 22
- burgerzaken@tielt-winge.be
- Website
- www.tielt-winge.be/afspraak