De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Deze elektronische identiteitskaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.
Voorwaarden
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 14 types vreemdelingenkaarten:
- elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
- elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
- elektronische K kaart (vroeger C kaart): verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
- elektronische L kaart (vroeger D kaart): verblijfsvergunning voor EU-langdurig ingezetene
- elektronische EU kaart (vroeger E kaart): verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
- elektronische EU+ kaart (vroeger E+ kaart): verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
- elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
- elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
- elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
- elektronische I kaart: verblijfskaart voor ‘Intra-Corporate Transferees’
- elektronische J kaart: verblijfskaart voor mobiele ‘Intra-Corporate Transferees’ in het kader van lange termijn mobiliteit
- elektronische M kaart: verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
- elektronische M kaart met vermelding duurzaam verblijf: duurzame verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
- elektronische N kaart: kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
Procedure
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.
- U kunt uw elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij uw gemeentebestuur.
- De kost van de nieuwe vreemdelingenkaart betaalt u bij de aanvraag.
- Een drietal weken na de aanvraag zult u de pin- en pukcode ontvangen waarna u de elektronische vreemdelingenkaart kunt ophalen. Neem de codes mee om uw kaart te activeren.
Wat meebrengen
- uw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart;
- een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's. Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is. U moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
- u kan ook gratis een pasfoto laten nemen aan het loket van de dienst Burgerzaken;
- bij de activering van de kaart: de brief met uw pincode en pukcode.
Kostprijs
Zie retributiereglement.
Voor wie
EU-burgers en niet-EU-burgers
Digitaal loket
Gerelateerde items
Contact
- Adres
- Kruisstraat 2 , 3390 Tielt-Winge
- Tel.
- 016 63 95 22
- burgerzaken@tielt-winge.be
- Website
- www.tielt-winge.be/afspraak