Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee u kunt aantonen dat u nog in leven bent.
Dit document wordt u soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoeft u zich bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat u nog leeft.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:
- uzelf;
- uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd);
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat;
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet;
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Procedure
Naargelang uw situatie kunt u het attest van leven aanvragen aan:
- de dienst Burgerzaken van uw gemeente;
- de ambassade of het consulaat van het land waar u verblijft.
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook gratis raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op Mijn dossier, de online toepassing van het Rijksregister
- op Mijn Burgerprofiel, de online toepassing van de Vlaamse overheid.
- via ons e-loket.
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.
Wat meebrengen
Als u het attest zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart;
- uw eigen identiteitskaart.
Kostprijs
- Deze dienstverlening kost 5 euro per attest. Gelijktijdig aangevraagde identieke attesten kosten 0,50 euro.
- Als u de online toepassing 'Mijn dossier', 'Mijn burgerprofiel' of het e-loket gebruikt is de dienstverlening gratis.
Regelgeving
Gemeenteraadsbeslissing 21 november 2024: retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken dienst burgerzaken vanaf 1 januari 2025
Digitaal loket
Gerelateerde items
Contact
- Adres
- Kruisstraat 2 , 3390 Tielt-Winge
- Tel.
- 016 63 95 22
- burgerzaken@tielt-winge.be
- Website
- www.tielt-winge.be/afspraak