Werving medewerkers noodcentrales 112/101

Gepubliceerd opvrijdag 27 okt 2023 om 14:00

De job van operator/calltaker is een van de mooiste beroepen die je kan uitoefenen. Je bent een essentiële schakel in de hulpverleningsketen. Jouw professionalisme en koelbloedigheid kan levens redden! 

Wat doen de noodoproepcentrales 112?

Je kan 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 naar de noodoproepcentrales bellen voor hulp.
De operatoren en calltakers staan klaar om je te helpen als je in nood bent. Ze stellen je gerust, vertellen je wat je moet doen en ze verwittigen de nodige hulpdiensten.

Aan hun zijde werken medische directeurs en verpleegkundige regulatoren in de NC112 en politieagenten in de CIC 101.
De operatoren en calltakers in de noodoproepcentrales behandelen jaarlijks meer dan zes miljoen oproepen.


Hoe operator worden? 

  • Een operator neemt noodoproepen aan en stuurt hulpdiensten aan vanuit een Noodcentrale 112. 
  • Een calltaker neemt noodoproepen aan in de Communicatie- en informatiecentra van de geïntegreerde politie (CIC 101).


Om te solliciteren als calltaker of operator moet je in het bezit zijn van een diploma hoger secundair onderwijs. Verdere ervaring is niet vereist, maar kennis van de landstalen is een pluspunt.

Meer info over werken in de noodcentrales: https://112.be/nl/jobs 

De job van operator of calltaker is niet eenvoudig. Zij zijn professionals die kunnen omgaan met stressvolle omstandigheden, moeilijke incidenten inschatten en communicatief vaardig zijn. Na een basisopleiding van 3 à 4 maanden volgt nog een opleiding op de werkvloer.

Het noodnummer

In België zijn er twee belangrijke noodnummers voor dringende hulp:

  • 112 voor ambulance en brandweer
  • 101 voor politie

Eén app voor brandweer, ambulance of politie

Het voordeel van de app 112 BE is dat je de noodnummers niet moet onthouden en je deze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent. Je klikt gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie afhankelijk van welke hulp je nodig hebt.