Noodnummers, noodplanning en crisisbeheer

Gepubliceerd opdinsdag 6 aug 2024 om 11:57

Noodnummers

In elk land van de Europese Unie kunt u het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. U kunt het gebruiken bij nood aan dringende medische hulpverlening, tussenkomst van de brandweer of politiehulp.

In Belgiƫ kan u dag en nacht gratis het nummer 112 vormen voor brandweer of ambulance. Voor dringende politiehulp kunt u ook 101 bellen.
U kan hen ook bereiken via de app "112 BE".

Dit wil de operator van u horen:

  • de juiste locatie
  • wat er gebeurd is
  • of er gewonden zijn
  • wie u bent.

Wacht rustig op antwoord. Haak niet in, want daardoor komt u opnieuw aan het begin van de wachtlijst te staan.

In geval van storm of wateroverlast moet u niet naar 112 bellen als er geen potentieel levensgevaar is (bv. stormschade, ondergelopen kelder). Tijdens extreme weersomstandigheden wordt het telefoonnummer 1722 geactiveerd voor niet-dringende interventies van de brandweer. Op die manier raakt het noodnummer 112 niet overbelast en kunnen mensen in levensgevaar sneller geholpen worden.

Als u schade heeft maar er geen brandweerhulp nodig is, gebruik dan niet het e-loket 1722. In dat geval contacteert u bij voorkeur een vakman (loodgieter, dakwerker,...) of herstelt u de schade zelf.

Noodplanning

Overheden ondernemen acties om noodsituaties te voorkomen en bereiden zich voor op mogelijke noodsituaties.

Overheden brengen mogelijke risico's in kaart en bekijken wat de kans is dat het zich voordoet en de impact.
Voorbeelden van natuurlijke risico's: een storm, overstroming, bosbrand of hittegolf.
Voorbeelden van technologische risico's: een nucleair ongeval of stroompanne.
Voorbeelden van gezondheidsrisico's: een epidemie, ozonpiek, wintersmog of ziekten onder dieren.
Voorbeelden van veiligheidsrisico's: een terroristische aanslag of cyberaanval.

Crisisbeheer

Samenwerken tijdens een noodsituatie gebeurt volgens vaste afspraken en structuren.

Bij een noodsituatie kunnen heel wat diensten in actie treden (brandweer, medische diensten, politie, logistieke ondersteuning, communicatie aan de bevolking, de noodcentrales, gemeentelijke, provinciale of nationale crisiscellen). Een goede communicatie tussen hen is essentieel, zowel op het terrein als op beleidsniveau. Hiervoor gebruiken de overheden en hulpdiensten het nationaal veiligheidsportaal Paragon.

De Permanentie van het Nationaal Crisiscentrum waakt 24 op 24 en 7 op 7 over ons land. De medewerkers verzamelen, analyseren en verspreiden relevante informatie naar (politieke) overheden zodat zij snel de juiste acties kunnen ondernemen indien nodig.

Meer info

Noodcentrale 112

Belgische federale politie

Lokale politie Hageland

Hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant

Niet-dringende hulp van brandweer 1722

BE-Alert alarmeringssysteem van het Nationaal Crisiscentrum

Nationaal Crisiscentrum

Noodnummers