Nationaal e-loket voor brandweerbijstand bij storm of overlast

Gepubliceerd opwoensdag 7 jul 2021 om 10:11

Burgers die tijdens of na een storm of onweer bijstand nodig hebben van de brandweer voor stormschade of wateroverlast, kunnen vanaf nu het e-loket www.1722.be gebruiken. Het zal de efficiëntie van de dienstverlening verhogen, telefonische wachttijden vermijden en de noodcentrales bij noodweer ontlasten.

Bij noodweer krijgen de noodcentrales 112 erg veel oproepen. Om de centrales te ontlasten, kunnen burgers sinds augustus 2017 op het nummer 1722 terecht voor bijstand van de brandweer bij stormschade of wateroverlast. Dit nummer wordt geactiveerd bij een code geel, oranje of rood van het KMI en er dus onweer, felle neerslag of storm verwacht wordt. Tijdens piekmomenten kan het nummer echter overbevraagd zijn, waardoor er een wachtrij kan ontstaan. Het e- loket www.1722.be biedt hiervoor een alternatief voor het hele land. Het blijft daarnaast steeds mogelijk om tijdens noodweer naar 1722 te bellen.

Het e-loket handelt de aanvraag op dezelfde wijze af als een oproep naar het nummer 1722 maar dan digitaal. Elke aanvraag die via het nationaal loket wordt ingevuld, wordt verstuurd naar de juiste hulpverleningszone. Het e-loket werd sinds januari dit jaar uitgetest in en begin juli officieel gelanceerd 

Meer info o:

www.1722.be

www.112.be

www.civieleveiligheid.be