Jaarlijks wordt een belasting op leegstaande woningen en gebouwen geheven, zo ook voor het aanslagjaar 2024. Het lokaal bestuur int hiermee ruim 64 000 euro.
Daarnaast wordt er een belasting op tweede verblijven geheven. Het lokaal bestuur int hiermee ruim 50 000 euro.
Belasting op leegstaande woningen en gebouwen
Opname leegstand
Leegstaande panden die twaalf opeenvolgende maanden leegstaan, worden opgenomen in een inventaris. De eigenaar krijgt hiervan een akte. De gemeente heft leegstandbelasting op de panden die opgenomen zijn op de inventaris.
Procedure
Elk jaar op de vervaldag van de aktedatum (vermeld op het schrijven dat je ontving bij de inventarisatie) wordt u belastingplichtig tenzij u een vrijstelling bekomen hebt of het pand geschrapt is uit het leegstandregister.
Voor wie
Eigenaars van een in Tielt-Winge gelegen pand dat minstens 12 maanden is opgenomen in het leegstandregister.
Voorwaarden
Om eigenaars te ondersteunen stuurt Hartje Hageland elk jaar kort na de vervaldag van de aktedatum een aanvraagformulier om een vrijstelling op de leegstandbelasting aan te vragen. Er zijn verschillende mogelijkheden om een vrijstelling te bekomen, bijvoorbeeld als u grondig renoveert of als u pas eigenaar bent geworden.
Eigenaars kunnen een aanvraag tot vrijstelling indienen door het aanvraagformulier in te vullen en met de nodige bewijsstukken terug te sturen.
Uw aanvraag zal daaropvolgend door het college van burgemeester en schepenen behandeld worden. Nadien krijgt u een brief met de beslissing van het college.
Als uw aanvraag goedgekeurd wordt, bent u voor een bepaalde periode (staat vermeld in de beslissing) vrijgesteld van de leegstandbelasting.
Als uw aanvraag niet wordt weerhouden, dan blijft de leegstandbelasting verschuldigd en zal u een aanslagbiljet ontvangen.
Bedrag
De leegstandbelasting wordt berekend vertrekkend vanuit een vast bedrag van 990 euro. Het juiste bedrag wordt elk jaar berekend aan de hand van een formule waarin bepaalde indexen opgenomen worden.
Voor de gemeente Tielt-Winge stijgt de leegstandbelasting ook naargelang het aantal jaren dat een pand opgenomen is in het leegstandregister. Het maximum van de leegstandbelasting wordt bereikt nadat een pand 4 opeenvolgende jaren opgenomen is in dit register.
Opgelet: het reglement en bijgevolg ook de bedragen kunnen veranderen. De meest recente informatie kan je vragen bij de woondienst van de gemeente: Hartje Hageland tel. 016 79 15 10 of info@hartjehageland.be
Belasting tweede verblijven
Omschrijving
Heel wat Belgen zijn niet alleen eigenaar van een woning waarin ze hun hoofdverblijfplaats hebben, maar ook van een tweede verblijf. Op een tweede verblijf in België moet u onroerende voorheffing betalen. Op niveau van de gemeente kunnen er extra belastingen geheven worden op deze verblijven.
Procedure
Voor een tweede verblijf geldt er een verplichting tot aangifte. De eigenaar(s) van een tweede verblijf moeten dit doen in de gemeente waar het tweede verblijf gelegen is. Deze aangifte kan op elk moment in het jaar gedaan worden.
Bijkomend kan de gemeente bij een vermoeden van een tweede verblijf, dit verblijf ook inventariseren.
Voor wie
De eigenaar(s) die op het grondgebied van de gemeente een tweede verblijf heeft (hebben), moet(en) dit aangeven bij de gemeente waar dit tweede verblijf gelegen is.
Voorwaarden
Een tweede verblijf is een woning waar op 1 januari van het aanslagjaar niemand is ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de gemeente of waarvoor nog geen aanvraag tot inschrijving is ingediend. Als verblijfplaats beschouwt men een onroerend goed of gedeelte ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande. Het gaat hier over elke woning, dus ook grote en kleine weekendhuizen, chalets enzovoort.
De belastingplichtige is de natuurlijke of rechtspersoon die ook op 1 januari van het belastingjaar het zakelijk recht (eigendomsrecht) heeft op het tweede verblijf.
Wat meebrengen
Bij aangifte van een tweede verblijf brengt u best volgende documenten mee:
- Uw identiteitskaart
- De (kadastrale) gegevens van uw tweede verblijf
- Optioneel: documenten die kunnen aantonen dat u een tweede verblijf heeft en dat dit zo ook in gebruik is bijvoorbeeld aankoopakte ‘vakantiewoning’, verbruiksdocumenten (elektriciteit, water, internet, …)
Bedrag
De belasting op tweede verblijven is afhankelijk van de grootte van de verblijfplaats en soms ook van de ligging. De belasting op tweede verblijven bedraagt maximaal 1.000 euro. Opgelet: dit bedrag kan altijd veranderen. De meest recente informatie kan je vragen bij de woondienst van de gemeente: Hartje Hageland tel. 016 79 15 10 of info@hartjehageland.be